• Fakta og skitser
    • Grundfakta
    • Skitser
    • Partnere
    • Andre samarbejdspartnere
    • Ofte stillede spørgsmål
      • Baggrund
      • Driften
      • Batteripakken
    • Webtilgængelighedsrapport
  • TIDSLINJE & BYGNING
    • Tidslinje
    • Bygningen af el-færgen og landanlæggene
  • Nyheder
  • Galleri
  • Til studerende
    • Vi kan tilbyde hjælp med...
    • Emner af særlig interesse
    • Nyttige links
  • Kontakt
El-færgeprojektet E-ferry
  • Fakta og skitser
  • TIDSLINJE & BYGNING
  • Nyheder
  • Galleri
  • Til studerende
  • Kontakt
  • Grundfakta
  • Skitser
  • Partnere
  • Andre samarbejdspartnere
  • Ofte stillede spørgsmål
    • Baggrund
    • Driften
    • Batteripakken
  • Webtilgængelighedsrapport

 

Ellen sejler mellem Søby på Ærø og Fynshav på Als, en distance på 10,7 sømil hver vej. Ellen sejler således omkring 40 kilometer pr. returtur og mellem ladninger.

I løbet af dagen sjatlader Ellen i Søby, hvor laderen står på rampen.

Færgelejet er desuden tilpasset Ellen i Faaborg, det vil sige at elfærgen også kan besejle ruten Søby - Faaborg.

 

Overfartstiden mellem Søby og Fynshav er på ca. 55 minutter. Dette har reduceret overfartstiden med over 10 minutter, i forhold til den tidligere færge på ruten.

Ellen sejler typisk med en hastighed omkring 12,6 knob.

 

Ellen lades i sin hjemhavn i Søby. Laderen hedder Nector, den er produceret af Mobimar.

Laderen står på rampen i færgelejet. Det betyder at når rampen nedsænkes på dækket af Ellen følger den Ellens bevægelser, selv hvis der er vind eller bølger i havnen. Dette skaber en ideel kontakt mellem lader og færge.

 

Samtlige batterier kan i princippet lades på en time, men i praksis oplades batterierne langsommere, for at  undgå at slide unødigt på batterierne. 

Laderen har 4 ladelinjer, og kan levere en peak charge på 4,4 MW. Der lades med 4800 ampere, 1200 ampere pr. ladelinje.

Det er omkostningstungt at etablere en ladestation, derfor valgte E-ferry at designe Ellen med en stor batterikapacitet så hun kan sejle den lange distance frem og tilbage uden at have behov for at lade.

 

Ærøs seks 2 MW vindmøller producerer mellem 125 % og 140 % af øens elforbrug. Det vil sige at strømmen til Ellen i høj grad kommer fra lokale vindmøller.

Når vinden ikke blæser, vil elektriciteten komme gennem søkablet til Ærø. Dette kabel har rigelig overskudskapacitet til at kunne håndtere Ellens strømforbrug.

 

Med en ”dobbelt-ender” kan man spare tid ved havnemanøvrer. Til gengæld er fremdriftsmodstanden betydeligt større end for en optimeret ”enkelt-ender”, derfor vil det samlede energiforbrug blive større og overfartstiden forøges.

 

 

For at undgå unødvendig vægt og vindmodstand er vogndækket delvist åbent. Da der ikke er overdækning ligger passagersalonen i højre side af færgen, på niveau med både vogndækket og vandspejlet. Placeringen af passagersalonen i niveau med vogndækket har en række fordele:

  • Passagerer slipper for elevator og trapper
  • Passagerer oplever minimal vippen ved bølgegang 
  • Det er nemmere at afsøge passagerområder ved nødstilfælde
  • Det mindre vindareal giver bedre manøvreegenskaber og mere stabilitet
  • Der spares vægt i konstruktionen
  • Salonen er tæt ved udskibningsstedet med direkte adgang til redningsflåder

 

Vogndækket er kun delvist overdækket. Denne konstruktion er valgt af en række årsager:

  • Der spares vægt i konstruktionen
  • Kravet om at installere vogndæksventilation undgås
  • Kravet om at installere en inderport agter for bovvisiret undgås
  • Det er ikke hensigtsmæssigt, da Ellen ikke har en landklap ombord
  • Med en bovhøjde på 5,45 meter er røgvand (vandsprøjt) ikke et problem

 

Virkningsgraden af batteri- og elsystemet i E-ferry er meget bedre end for en konventionel færge med forbrændingsmotorer. Energieffektiviteten er på 85 %, fra transformer til propel. Det betyder, at der genereres meget lidt spildvarme til opvarmning af el-færgen.

Derfor indvindes al varme fra batterier, konvertere og elmotorer. Men i perioder suppleres der med en varmepumpe, der ved hjælp af batteristrøm trækker ekstra varme ud af søvand og luft.

Desuden er der indbygget ekstra isolering i skibets aptering (saloner m.v.).

E-ferry
European Commission
Horizon 2020

Halfdan Abrahamsen
Informationsansvarlig
Ellenet 10
5960 Marstal
hab@aeroekommune.dk
Tilgængelighedserklæring