El-færgens motorer får godkendelse af DNV GL

I den store lagerhal hos den finske teknikvirksomhed, Visedo, summer det af innovative hjerner og flittige hænder. Her sidder ingeniørerne på stribe med hver sin lille legeplads, mens det bugner af sjove, små el-biler, kraftige elmotorer og andre kreative opfindelser. For enden af hallen byder Visedos projektleder gæsterne velkommen i et lille rum, som mest af alt føles som en sauna. Dér står el-færgens motorer, i gang med at blive presset til det yderste.

Det var her hos udvikleren og leverandøren af el-færgens elektriske fremdriftssystem, Visedo, at en såkaldt ’Factory Acceptance Test’ (FAT) blev udført i slutningen af marts måned på el-færgens i alt fire elektriske motorer, hhv. to fremdriftsmotorer og to thrustermotorer. 

På de to skitser er det indikeret med røde ringe, hvor de fire elektriske motorer vil være placeret. Fremdriftsmotorerne er dem som er forbundet til færgen propeller ude agter, mens thrustermotorerne sidder for til. 

Testen har til formål rent praktisk at afprøve motorerne inden de sættes i drift på færgen, og samtidig at modtage godkendelse fra klasseselskabet, DNV GL. Det er en omfattende test, der i dette tilfælde strakte sig over to dage.

Uden at gå i for mange tekniske detaljer bestod testen blandt andet af en varme test, hvor motorerne får fuld kraft i flere timer, så de opvarmes til et niveau langt over normalen. Der indgik også en tæthedstest, hvor isolationen af motorerne blev afprøvet, samt en såkaldt ’overspeed test’, hvor motorerne roterede 1,2 gange hurtigere end normalt maksimum. For at bestå testen skal motorerne kunne holde til alle disse, og mange flere, ekstreme udfordringer. 

Mens FAT testen forløber noteres resultaterne undervejs.

Her udføres tæthedstesten på de to fremdriftsmotorer. 

 

En repræsentant fra DNV GL fulgte nøje testen. Foruden repræsentanten fra DNV GL overværede Ærø Kommunes el-færgeteam også forløbet, for som køber at se, at det hele gik rigtigt til. Det var dog mere procedure end en egentlig nødvendighed, da motorerne allerede på testtidspunktet var gennemtestet af Visedo selv i overensstemmelse med el-færgekonsortiet. 

Med en fejlfri rapport ved testens afslutning kunne DNV GL repræsentanten give alle fire motorer godkendelse og DNV GL stemplet (se billede og video nedenfor). Dette gør man for at sikre, at det er lige nøjagtigt disse motorer der installeres på færgen senere. 

DNV GL repræsentanten slår sit certificeringsstempel i den ene af fremdriftsmotorerne. Se også videoen af det på Youtube her

 

Visedo er en hurtigt voksende finsk teknikvirksomhed, hovedsageligt specialiseret i energieffektive og elektriske/hybrid løsninger til fremdriftssystemer i alt fra stenknusere til færger. Deres arbejde med at udvikle el-færgens elektriske fremdriftssystem har resulteret i et banebrydende og innovativt design, som har fået selv DNV GL til at løfte på brynene. 

Et element der især skal fremhæves i denne forbindelse er vægten på motorerne. Hvor elmotorer af samme kapacitet normalt ville veje op imod 5 tons, vejer fremdriftsmotorerne kun 950 kg hver. Thrustermotorerne er cirka halvt så store og vejer 465 kg hver. 

Her ses alle fire motorer, hvor man tydeligt kan se forskel på størrelsen. De to fremdriftsmotorer (forrest i billedet) er cirka dobbelt så store som de to thrustermotorer (bagerst i billedet). 

Til sidst er det værd at nævne systemets redundans, som giver ekstraordinært sikker sejlads. Hvert sæt af elmotorer er forbundet til en batteripakke af 10 battericeller. Skulle en eller flere af cellerne mod al sandsynlighed helt eller delvist stå af, vil resten af pakkens celler kunne fortsætte og bringe færgen sikkert i havn.