Ellen 2.0 præsenteret ved info-møde om batterihændelse

Ellen har hjemme i Søby Havn

 

Ellen 2.0 præsenteret ved informationsmøde om batterihændelse

Ellen har ligget stille i et halvt år, på grund af en hændelse i et batteri i sommer. Efter gennemgribende analyser af hændelsen og efterfølgende ændringer i systemerne, er Ellen 2.0 klar til stævne til havs. Ved informationsmødet d. 18. januar blev der redegjort for hændelsen i sommer, og ved samme lejlighed blev der fortalt om alle de nye opdateringer. Ellen genoptager efter planen sejladsen mellem Søby og Fynshav d. 31. januar.


ELLEN 2.0:

Den færge der snart sejler afsted, er ikke helt den samme færge, som den der gik til kaj i sommers. Der er nemlig udført en række opdateringer, som vi samlet kan kalde Ellen version 2.0. Her er nogle af de vigtigste opdateringer:

- Designet omkring skumslukningssystemet er ændret, så overskydende skum ikke påvirker andre batterier end de ønskede.

- Der er installeret ekstra afbrydere midt i batteripakkerne, så spændingen automatisk kan halveres, hvis der skulle opstå afvigelser (de fleste elbiler har i dag lignende afbrydere).

- Leclanché's batteristyring er opdateret, så systemet opnår en mere robust styring af balanceringen af batterier. Det vil sige, at systemet bedre kan fordele ladningen og forbruget af batteriernes strøm.

- Samtidig er Leclanché’s batterisystem ombygget, så det også passer til de nye batterier, der er tilføjet Ellens batterirum efter hændelsen. Det er ikke mindst produktionen af disse batterier, der har betydet, at Ellen har ligget stille så længe. Udviklingen siden Ellen blev bygget betyder i øvrigt, at de nye batterier er 50% kraftigere end de gamle. De kraftigere batterier betyder i Ellens tilfælde, at batterierne vil holde længere, da de vil blive belastet mindre.

Gasmålingsudstyr til måling af atmosfære efter en TR-hændelse er nu opsat ombord. Systemet kan overvåges udefra, uden besætning ombord.

- Danfoss' effektstyring er opdateret så man kan blande nye og gamle batterier, og opnå en længere batteri-levetid.

- Alarm- og overvågningssystemet er opdateret, så detaljer om batteritemperatur og alarmkoder kan ses fra broen (og land, virtuelt). Det skaber bedre overblik for besætningen.

- Nyt system til stævnrørskøling med havvand. (Ikke batteri-relateret.)

Eldrift til havs er stadig en relativt ny teknologi, og i disse år opbygges viden om eldrift, både med hensyn til almindelig drift, og med hensyn til, når teknologien driller. Men udviklingen går kun en vej, og det er væk fra fossile brændstoffer. Og her har Ærø gjort sig bemærket med sin vilje til at gå forrest - og det har blandt andet betydet, at Ærø har kunnet hente store beløb i udviklingsstøtte, senest med tilsagnet om 72 millioner kroner i støtte til de kommende E-ferry Twins. Og de lokale partnere i E-ferry har opnået stor viden gennem deltagelse. For eksempel har Marstal Navigationsskole på nuværende tidspunkt afholdt et halvt hundrede kurser til eksterne kursister, som har lært om den nye teknologi.


'Teknikgangen' på E/F Ellen

Ellen 2.0 er et resultat af de erfaringer som man har gjort sig allerede, både på Ærø og for eksempel i Norge, steder hvor man er gået forrest med omstillingen af færgetrafikken.
 

INFORMATIONSMØDE OM BATTERIHÆNDELSEN PÅ ELLEN

Torsdag d. 18. januar 2024, var der informationsmøde på Marstal Navigationsskole, hvor publikum i salen oplevede en minutiøs gennemgang af sommerens hændelse på Ellen. Det var også her, at vi blev præsenteret for Ellen 2.0.


Økonomichef Thomas Norrild bød velkommen til informationsmødet

Fans af TV-programmer om haveriundersøgelser vil have følt sig hjemme, for vi fik både vist og fortalt hvordan efterforskerne nåede frem til deres konklusioner, og det var med en enorm detaljerigdom i form af både teori og praktisk dissekering af det forliste batteri. Det var essentielt spændende, hvis man interesserer sig for teknologi.


Henrik Hagbarth Mikkelsen og Gunnar Rohde

Det var to eksperter på området for batteridrift, Henrik Hagbarth Mikkelsen, lektor ved Marstal Navigationsskole, samt Gunnar Rohde, seniorspecialist ved Dansk Teknologisk Institut, som stod for præsentationen.

Kort sagt konkluderede eksperterne, at der var sket en såkaldt 'thermal runaway' i et enkelt batteri i det ene af Ellens to batterirum. Det vil sige, at et enkelt batteri blev varmere og varmere, og populært sagt 'løb løbsk'. Grunden til overophedningen var en fejl i styringen af opladningen af batteriet. Problemet opstod da batteriet var tæt på at være færdigopladet.

Skumsystemet udløste automatisk og korrekt ved hændelsen, og problemet i det enkelte batteri blev lynhurtigt håndteret, så varmen ikke kunne sprede sig til andre batterier. Teknologisk Institut konkluderer i deres undersøgelse: ”Det analyserede batterimodul udgjorde ikke en kritisk fare”. Derfor var passagererne og besætningen aldrig i fare i løbet af hændelsen. Men Ellen 2.0 er opdateret for at undgå en lignende hændelse i fremtiden, både i form af bedre forebyggelse, men også bedre bekæmpelse af problemet, hvis uheldet er ude.

Besætningen ombord på Ellen handlede i øvrigt yderst professionelt, og helt efter bogen, da de håndterede hændelsen i sommers, og for besætningens vedkommende indeholder opdateringen til Ellen 2.0, at de får et endnu bedre indblik i alle systemerne, direkte fra broen.


Besætningsmedlemmer fra E/F Ellen var også til stede på Marstal Navigationsskole

VIDENDELING - HENRIK OG GUNNARS PRÆSENTATION

Videndeling er et vigtigt element i Ellen-projektet, for vi ønsker at anspore til, at der hurtigt opnås gavn af vores erfaringer, ligesom vi har gavn af at få agang til andres erfaringer. Du kan således hente præsentationen fra informationsmødet her.