Etableringen af nyt landanlæg til Ellen i Søby er godt i gang. Arbejdet er projekteret af Orbicon (rådgivende ingeniører) og udføres af MT Højgaard. MT Højgaard begyndte arbejdet i juni 2017. Det er det gamle færgeleje (vest for det eksisterende færgeleje til Skjoldnæs) til Søby-Fåborg færgen der bygges om. 

På Orbicons tegning kan man se, hvordan det nye færgeleje kommer til at se ud (klik på tegningen for at forstørre).

 

Jævnstrøm til Ellen

Udover at der bygges nyt færgeleje skal der også etableres et ’teknikhus’ der blandt andet skal indeholde:

  • fire store transformere fra Syd Energi, hvorfra strømmen til Ellen leveres
  • to invertere fra Visedo, der omformer strømmen fra vekselstrøm (AC) til jævnstrøm (DC) – altså den type strøm Ellen lades med.

Kablerne lægges i jorden, fra teknikhuset og til ladearmen, som skal placeres på rampen.  

Sådan ser ét af de 32 kabler ud, som skal føre strømmen fra teknikhuset til ladearmen. 

 

Ladearmen er udviklet specielt til Ellen af finske Mobimar, og er nu et registeret varemærke under navnet DC NectorTM 4000.  Ladearmen, som opereres med hydraulik er placeret i et hus, som er ca. 5 meter lang, 3,5 meter høj og 1,5 meter bred. I alt vejer hus, arm og kabler omkring 4,5 ton. 

 

På Orbicons tegning kan man se den forventede placering af teknikhuset, samt hydraulikpumpehuset der skal bruges til at operere rampe og ladearm (klik på tegningen for at forstørre).

 

På Orbicons detaljetegning ses kabelføringen fra teknikhus til rampe, samt den præcise opdeling af teknikhuset (klik på tegningen for at forstørre).

 

 

Næste skridt

Den forventede tidsplan for arbejdet på landanlæggene i Søby er som følger:

Uge 39/40: Fundamentet til teknikhuset etableres

Uge 40/41: Teknikhuset sættes op

Uge 40/41: Rampen installeres

Uge 41/42: Ladearmen monteres på rampen

De automatiske fortøjningsanlæg i Søby og de andre havne installeres kort inden Ellen sættes i drift.

Når MT Højgaard har installeret rampen i Søby, fortsætter de deres arbejde på de øvrige landanlæg, i Fåborg og Fynshav. Arbejdet på Fåborg havn forventes at sættes i gang den 6. november 2017, arbejdet på Fynshav havn den 5. februar 2018. Sejladsen på de to ruter forventes at være afbrudt i henholdsvis 13 og 10 uger. På Ærøfærgernes hjemmeside orienteres der løbende om sejladsafbrydelse og alternative ruter.