Tilbageblik: Da Ellen vandt en Danish Design Award

Fra venstre: Overstyrmand Emil Müller, catering- og sikkerhedspersonale Christian Lyngbjerg Rank og Sanne Porup Schmidt, kaptajn Kim Lyshøj Søgaard

Denne artikel er den første af flere artikler der ser nærmere på den medierespons E-ferry projektet har modtaget de seneste måneder. I løbet af foråret og forsommeren løb flere begivenheder af stablen indenfor kort tid, Ellen blev således udnævnt som 'Game Changer' umiddelbart inden udsendelsen af evalueringsrapporten. Der var derfor ikke meget tid til at viderebringe eller reflektere over den respons vi modtog fra medier og branchefolk, og det vil vi råde bod på nu. Samtidig vil vi med artiklerne fejre at Ellen, pr. lørdag d. 15. august, har sejlet med passagerer i et år, og at passagererne fortsat fortæller os at de elsker at sejle med den emissionsfri færge.

En række medier skrev om udnævnelsen af Ellen som årets 'Game Changer'. De noterede sig generelt, ligesom juryen, at Ellen er en idriftsat løsning som i praksis udgør en reel forskel for udledningen af drivhusgasser. Samtidig viser Ellen med sin rækkevidde og hurtige lader, en vej til virkelig mærkbare reduktioner, både på nationalt og internationalt plan, hvis andre tager designet til sig, og lader sig inspirere til at designe og bygge nye elfærger.

Og det er vi sikre på de gør, vi får nemlig mange henvendelser hos Ærø EnergyLab, fra ingeniører eller redere som selv vil i gang med at bygge en længererækkende elfærge.
 


En collage af skærmbilleder fra mediernes dækning af Danish Design Award. De valgte billeder stammer fra Politiken, Fyns Amts Avis, Maritime Danmark, Søfart, Ingeniøren og Energy Supply.  

Maritime Danmark skrev:
"Det har været en god uge for el-færgen Ellen og projektet bag, der både kan sole sig i bevidstheden om, at merudgiften på en batteridrevet færge kan tjene sig hjem på otte år og at Ellen har vundet en pris i Danish Design Award.

E-Ferry projektet bag Ellen vandt i katagorien “Game Changer” - hvilket meget præcist rammer de muligheder, som batteridrevne færger vil få i fremtiden på de kortere distancer."
Se: https://maritimedanmark.dk/?Id=43699

Fyns Amts Avis var inde på samme spor:
"Juryen bag Danish Design Award har tildelt Ellen årets Game Changer-pris, der gives til produkter, der potentielt kan vende op og ned på måden, man normalt tænker på."
Se: https://faa.dk/artikel/ellen-har-vundet-en-designpris

Medierne gik ikke rigtigt i detaljer med filosofien bag designet, men andre aspekter af Ellen kom alligevel mere frem i lyset, end de miljømæssige og driftsøkonomiske tal, ikke mindst selve designet af skroget og færgen.

Ellen er designet i Marstal af Rådgivende Skibsingeniører Jens Kristensen Aps, og de designede fra starten Ellen til at glide igennem vandet med minimal modstand. Ellens skrog er langt og spidst i enderne, og bredest på midten, ligesom et klassisk sejlskib. Ser man for eksempel på Ellens hækbølge fornemmer man frugterne af de udmærkede designkompetencer som ligger bag skibsarkitekternes arbejde, det er tydeligt at Ellen glider forbilledligt gennem vandet og bruger meget lidt energi på at skubbe vandet, hækbølgen er minimal.
 


Ellen nærmer sig lejet i Søby Havn, hvor også Søby Værft, der byggede hende, har hjemme

Ellen er desuden designet til at veje så lidt som muligt. Derfor er der for eksempel ikke overdækning over vogndækket. Der er helt generelt ikke frådset med vægten eller med energikrævende, men overflødige, installationer, som for eksempel spillemaskiner. 

På grund af den manglende overdækning ligger passagersalonen i niveau med vandspejlet. Den lavtliggende salon giver en lav vindmodstand, som igen er med til at reducere Ellens energiforbrug. Det er i øvrigt ikke noget der koster på passageroplevelsen, snarere tværtimod - når man sidder tæt på vandoverfladen oplever man virkelig farten (i gennemsnit 12,6 knob) og det at man er ude på havet, og når der er godt gang i bølgerne er det bedst at sidde tæt på vandspejlet, da man derved oplever mindre vippen.
 


Færgedirektør Keld M. Møller besøger Ærø EnergyLab

Det var principielt designvirksomheden, Jens Kristensen Aps, og ejeren, Ærø Kommune, der modtog årets Danish Design Award, æren deles dog i praksis af samtlige partnere i projektet. Men bygningen af Ellen har videreført den pionérånd som har karakteriseret Ærøs vej til den grønne omstilling. Allerede i 70'erne var private borgere i gang med at udnytte solens energi, og mange peger på en foredragsrække på Ærø Folkehøjskole i 1981 som startskuddet til den gennemgribende og borgerdrevne omstilling på Ærø. Indsatsen resulterede blandt andet i at Ærø både har været indehaver af verdens største solfangeranlæg, og af Danmarks største vindmøllepark. 
 


Projektkoordinator Trine Heinemann (Foto: Adrienne Murray Nielsen, BBC)

Ærøs egen Trine Heinemann var projektkoordinator på E-ferry projektet, og hun fortjener stor ros for at lede den revolutionerende 'Game Changer' sikkert i havn. Det er ingen smal sag at holde styr på, og lede en række internationale partnere med forskellige arbejdskulturer og forskellige sprog, men Trine lod sig aldrig slå ud af de mange udfordringer der er en forventlig del af et så innovativt projekt. Vi er kede af at vi nu har en kollega mindre her på Ærø EnergyLab, men vi ønsker Trine held og lykke med sine fremtidige projekter og mål!