En vigtig del af E-ferry projektet findes på land. Landanlæggene både i Fåborg, Fynshav og Søby er blevet tilpasset Ellens dimensioner. Den største del af arbejdet har foregået i Søby, hvor el-færgen skal lade. Det gamle Fåborg-leje er ombygget, mens der også er anlagt en transformerstation. Det er dog sidenhen besluttet af operatøren, at elfærgen, for at opretholde en høj frekvens på ruterne, ikke skal sejle i V-sejlads til både Fåborg og Fynshav, Ellen sejler kun mellem Søby og Fynshav.
Det er Orbicon og MT Højgaard som har udført selve ombygningerne af færgelejerne. Arbejdet i Søby blev skudt i gang i juni 2017 og blev afsluttet i november måned samme år. Foruden automatiske fortøjningssystemer, ny broklap og en del andet anlægsarbejde opførtes et hus som indeholder både transformerne fra Syd Energi og Visedos konvertere. Nedenfor ses billeder fra installationsarbejdet:
En tidlig morgenstund blev Ellens ladestik leveret, klar til at blive installeret på broklappen i Søby.
Det store teknikhus samles.
Broklappen installeres i Ellens færgeleje i Søby
Arbejdet i Fåborg blev påbegyndt i november 2017 og blev afsluttet ved udgangen af februar 2018.
Billedet taget på Fåborg Havn i januar 2018.
Arbejdet i Fynshav blev påbegyndt i marts 2018. Alle færgelejer blev overdraget til Ærøfærgerne i maj 2018 og lå klar til at modtage Ellen.